Mindfulness’i kasutamine õe töös (I osa)

ToKo asutajaliige Kaia-Kaire Hunt lõi oma Tervishoiu Kõrgkooli vaimse tervise õenduse spetsialiseerumisõppe raames mindfulness harjutuste kasutusjuhendi õdedele.

Kaia-Kaire Hunt’i lõputöö teema oli “Õendustegevushuhend mindfulness harjutuste juhendamiseks. Lõputöö on koostatud 2019. aastal.

Tööst selgus

Mindfulness harjutuste kasutamine võib aidata õdedel toetada nii füüsilise kui vaimse tervise probleemidega patsiente (Stanton jt 2011: 22). Samuti on uuringud tuvastanud, et erinevate kognitiivsete käitumuslike teraapiate ja mindfulness harjutuste õpetamine eneseabi meetodina aitab kaasa patsiendi tervenemisele ja paranemisele tema haigusest taastumise perioodil (Knutson 2013: 874).

Õed võivad oma töösse mindfulness harjutusi integreerida ka mitteformaalselt, st muude õendus- toimingute juures. Näiteks võivad õed suunata ärevuse all kannatavat patsienti kasutama hingamise või keha-skaneerimise harjutust. 

Õed võivad oma baasteadmisi ja kogemusi jagada patsientidega peale näiteks MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction) programmis osalemist. (Williams jt 2015: 247). Samuti on lisakoolituse läbimine vajalik, sest mindfulness harjutuse juhendaja enda mindfulness kogemused on peamine faktor aitamaks läbi töötada ebatavalisi või ootamatuid efekte, mis võivad mindfulness harjutustega kaasneda (Russell jt 2016: 334).

Kõige olulisem mindfuness harjutuste läbiviimisel on patsiendi korrektne juhendamine. Lihtsaim on alustada mõne mõnele välisele objektile fokuseerimist, hiljem võib patsient edasi liikuda sisemiste protsesside jälgimisele ja teha keha skaneeringut. (Stanton jt 2011: 22). Kuna mindfulness tehnikate kasutamist võib otsustada ka õde iseseisvalt, ei ole vaja selleks muid eelduseid, kui kvalifikatsioon vastava harjutuse läbiviimiseks (Williams jt 2015: 247).

Mindfulness tehnikad sisaldavad (aga ei ole piiratud) alljärgnevat: keha-skaneerimine, sügav hingamine, fokuseerimine ka teadlikult teatud lihasgruppide lõdvestamisele, visualisatsioonid või juhendatud rännakud (Praissman 2008: 212). Juhendis keskendutakse kolmele peamisele harjutusele.

Komplikatsioonide ennetamiseks on vajalik, et õde on läbinud nõuetekohase mindfulness harjutuste juhendamise koolituse (Williams jt 2015: 247), jälgib õendustegevuse juhendit ja konsulteerib vajadusel superviisoriga .

Kuidas sulle tundub, kas sa oleksid huvitatud tervishoiutöötajana või patsiendina õppima teadvelolekutehnikaid? 

Scroll to Top